10HOOG tips voor zakelijk huren 

Het zetten van de eerste stappen in de ondernemerswereld kunnen spannend en uitdagend zijn. Eén van de belangrijkste beslissingen die je zult nemen, is het kiezen van de juiste locatie voor jouw onderneming. Maar ook voor bestaande ondernemingen die toe zijn aan een nieuwe stap en hun huisvesting willen upgraden of op zoek zijn naar een betere locatie, kan de stap lastig zijn. De keuze voor een bedrijfspand heeft een belangrijke impact op het succes van je onderneming. Met de 10HOOG tips duiken we dieper in de wereld van zakelijk huren.

We delen waardevolle tips om je te helpen de juiste keuze te maken. Van eisen en locatie tot voorzieningen en huurcontracten. Alles om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. En heb je na het lezen van dit artikel toch hulp nodig óf wil je dit traject graag uitbesteden? Dan zijn wij er – 10HOOG bedrijfsmakelaars – om je daarbij te helpen.

We trappen af met de eerste 10HOOG tips:

1. Je programma van eisen

Het klinkt zo logisch: een programma van eisen. Tóch is het ontzettend belangrijk om duidelijk in kaart te brengen wat je zoekt. Dit maakt de zoekopdracht voor jou of je bedrijfsmakelaar een stuk gemakkelijker. Denk bijvoorbeeld aan het aantal vierkante meters i.c.m. het aantal medewerkers. Zo houden wij bij 10HOOG de stelregel 1 fte = 15 tot 20 m² aan. In deze bandbreedte zijn de algemene ruimten, toiletten, gangzones, en vergaderkamer inbegrepen.

Maar vergeet niet dat de wereld om ons heen ook aan het veranderen is, zoals de manier waarop we werken. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerken of toekomstige groei of krimp. Belangrijke vragen waar je voorafgaand aan je zoektocht goed over na moet denken. Zeker in een verzamel kantoorgebouw is het bijvoorbeeld lastig snel op- en af te kunnen schalen in het aantal vierkante meters.

2. Locatie is key

Naast het benodigd aantal vierkante meters is de ligging uiteraard ook van belang. Wat vind je belangrijk? Denk bijvoorbeeld aan bereikbaarheid en parkeren, is het een zichtlocatie (is je branding goed zichtbaar) en zijn er voorzieningen in de direct omgeving, zoals een supermarkt of broodjeszaak?

3. Pand op het oog

Heb je een bedrijfspand op het oog, dan is het belangrijk om altijd een bezoek te brengen op locatie en de sfeer te proeven. Foto’s en video’s geven je vaak al een goede inkijk, maar het gevoel is iets dat je alleen op locatie zelf kunt ervaren. Zie je jouw onderneming hier zitten, voel je je er senang, heb je er een goed gevoel bij?

Is het een verzamel kantorengebouw, kijk dan vooral ook goed naar de entree en de ontvangstruimtes, de naamsaanduiding, eventuele reclamemogelijkheden, de receptie en keuken. Deze ruimtes worden meestal niet aangepast. Het is daarom belangrijk dat dit gelijk naar wens is.

Vraag ook de lijst van servicekosten op. Hierin staan afspraken over schoonmaak van de gehuurde ruimte, onderhoud installaties etc.

4. Energielabel C

Sinds 1 januari 2023 is energielabel C voor kantoorgebouwen minimaal verplicht. Dit betekent dat het pand bijvoorbeeld is voorzien van ledverlichting en een energiezuinige koel- verwarmingsinstallatie heeft.

5. Right of first refusal

Heb je toekomstige groei in het vooruitzicht, maar op dit moment nog niet die extra vierkante meters nodig? Kijk dan of het mogelijk is een ‘right of first refusal’ af te spreken met de verhuurder. Dit betekent dat jij als huidige huurder het eerste recht hebt om vrijgekomen ruimtes en/of vierkante meters bij te huren.

6. Marktconforme huurprijs

Het laatste wat je wil, is natuurlijk een te hoge huurprijs betalen. Check daarom altijd of de gevraagde huurprijs marktconform is. Soms is er namelijk nog best wel wat onderhandelingsruimte aanwezig. Neem voor dit soort onderhandelingen altijd een bedrijfsmakelaar in de arm. Zij kennen de markt van A tot Z.

7. Branche-uitsluiting

Jij als huurder wil natuurlijk niet in hetzelfde pand als je concurrent zitten. Daarom is het in sommige gevallen mogelijk een branche uitsluiting op te nemen in je huurcontract. Dit betekent dat een vergelijkbare onderneming niet in hetzelfde pand gevestigd mag worden. We moeten er echter wel bij zeggen dat dit recht vaak alleen geldt voor grotere huurders in een gebouw.

8. Check op de bedrijfsactiviteiten

Heb je de juiste locatie op het oog? Ga dan altijd het bestemmingsplan na. Oftewel: mag en kun jij de komende tijd jouw werkzaamheden uitvoeren op deze locatie?

9. Van huur naar koop

Soms komt het voor dat een bedrijfspand na verloop van tijd in de verkoop gaat en jij als huurder de intentie hebt om het pand te kopen. Belangrijk is dan om je huurovereenkomst goed te controleren. Heb jij als huurder een koopoptie of een eerste recht van koop? Deze twee termijnen zijn in de wereld van vastgoed een belangrijk verschil. Laat je hierin altijd goed informeren door je bedrijfsmakelaar.

10. De huurovereenkomst

Tot slot de huurovereenkomst zelf. Lees deze goed door. Wat staat erin? En misschien nog wel belangrijker: wat staat er niet in? Vraag de ontbrekende punten altijd uit bij de verhuurder om misverstanden bij einde huurcontract te voorkomen.

10HOOG bedrijfsmakelaars

Dit waren 10 praktische tips voor zakelijk huren. Sta jij op het punt om je onderneming te vestigen of ben je klaar voor een nieuwe stap? Neem dan contact met ons op.

Met onze jarenlange ervaring kennen wij de markt van Regio Zwolle tot in de puntjes en kunnen wij  jou adviseren en helpen in de zoektocht naar de perfecte locatie.

 

Benieuwd? Kom vrijblijvend langs op ons kantoor aan de Govert Flinckstraat 1 in Zwolle voor een kopje koffie of thee.

 

Rutger Wuite

E. rutger@10HOOG.nl

M.  +31 6 11 04 43 74

 

Sander Terpstra

E. sander@10HOOG.nl

M. +31 6 48 48 30 30

 

P.S. Ga je jouw huurovereenkomst opzeggen? Vergeet dit dan niet binnen de aangegeven opzegtermijn te doen. Sommige opzegtermijnen zijn langer dan één jaar, waardoor het dus zomaar kan voorkomen dat jouw contract – met niet tijdig opzeggen – voor drie of vijf jaar wordt verlengd…